Sunday, 3 January 2016

Koivunkuoripuretusta ~~~Mordanting with birch bark

Varastosta ihan muuta kaivellessa vuoden vaihteen tienoilla käteen osui paperikassillinen koivun kuorta. Koska pussi oli pyörinyt varastossa ihan riittävän kauan, päätin pistää sen hyötykäyttöön hieman kokeellisessa mielessä. Lähtökohtaisena inspiraationa oli Krista Vajannon artikkeli Muinaistutkijassa 1/2010, jossa käsitellään mm. värjäystä tanniinipuretetulle langalle. Tanniinia on testeissä löytynyt Suomen rautakautisista tekstiileistä paljonkin, ja Vajannon mukaan tanniinipuretus voisi selittää tämän tanniinien esiintymisen- tanniini tosin voisi olla peräisin myös puisesta värjäysastiasta, mutta yhtä kaikki, puretushan siinä olisi lopputulos. Koska tanniinipuretusta en puunkuorimuodossa ole koittanutkaan (jauheella kyllä), testin paikka.

Kuorta oli suunnilleen 10 litraa, ja se pulahti muoviämpäriin likoamaan tapaninpäivänä 2015 kaverinaan 4 100 g:n villavyyhtiä -huoneenlämpöiseen kylpyyn, siis, en lämmitä missään vaiheessa. Lipeää saatan lisätä vielä lähipäivinä, sen pitäisi estää homeen kasvu liemeen. Ajattelin ottaa likoamasta joskus helmikuun lopulla. Postaan ämpärin kuulumisia!

Krista Vajannon artikkeli löytyy osoitteesta http://www.sarks.fi/mt/pdf/2010_1.pdf, sivulta 47 alkaen.

I accidentally found a paper bag filled with birch bark that had been waiting for a good use for quite some time. I decided to go experimental with it. My inspiration was an article by Krista Vajanto on Muinaistutkija (publication by the Archaeological society of Finland) 1/2010 about (among other subjects) dyeing yarn that had been mordanted with tannins. Tannins are found frequently on finnish iron age textiles, and according to Vajanto, mordanting with tannins could explain why tannins are present -tannins might have originated from wooden dyeing pot, too. None the less, tannins do work as mordants, no matter where they’re from... I hadn’t tried tannin mordanting with tree bark before (in powder form it has been tested, though), time to experiment!

I had approx. 10 litres of tree bark which I put to a plastic bucket of water on december 26th along with four 100 grams of woolen yarn. Room temperature water, I’m not going to heat it up at any stage of the process. I might add some lye, it should prevent mold from growing. I was thinking of taking the yarn from the mordanting bath on late february. Let's see what happens, I'll post updates!

The article by Krista Vajanto is available on http://www.sarks.fi/mt/pdf/2010_1.pdf (in finnish only), p. 47 on.

No comments:

Post a Comment